Fortsatt satsning på underhåll och framtidsinvesteringar

Trollhättan Energi jobbar vidare med sin långsiktiga satsning för att utveckla avfallshantering, återvinning och infrastrukturen för el, vatten, avlopp och fjärrvärme. I enlighet med tidigare planering sker också en mindre justering av priser och avgifter från 1 januari 2021. Höjningarna motsvarar totalt knappt 70 kr/månad för en villakund.

– Vi undviker i möjligaste mån avgiftshöjningar genom att vara så kostnadseffektiva som möjligt. Men med tanke på de stora och grundläggande investeringsbehov som finns inom bland annat vatten och avlopp runt om i hela landet, så känner vi att vi har kommit en bra bit på väg. Vi vet också att kloka investeringar resulterar i bra service och trygga leveranser även i fortsättningen, understryker Trollhättan Energis VD Pia Brühl Hjort.

Fortsatt låga avgifter jämfört med andra

I praktiken stannar den sammanlagda höjningen nästa år på 1 till lite drygt 2 kronor per dag för en villakund i Trollhättans kommun, beroende på om hen är fjärrvärmekund eller inte. Och trots att investeringstakten höjts så har Trollhättan Energi fortsatt låga prisnivåer jämfört med övriga landet. Exempelvis ligger avfallsavgiften mellan 450 och 960 kronor lägre per år än i grannkommunerna.
– I senaste mätningen låg vi på plats 30 av Sveriges 290 kommuner och så vill vi att det ska fortsätta vara. Men det också viktigast att vi använder Trollhättebornas och företagens pengar på ett effektivt sätt, som bidrar till att utveckla vår stad och gör det möjligt för fler att leva och agera mer hållbart, understryker Pia Brühl Hjort.

”En förutsättning för att samhället ska fungera”

Vattenpaketet, som bland annat innehåller en ny råvattenledning från Vänern, ett nytt vattenverk på Överby och utvecklad reningsprocess i Arvidstorps avloppsreningsverk, är ett konkret exempel på en långsiktigt hållbar strategi. Hela Vattenpaketet beräknas totalt kosta cirka 1,5 miljarder kronor, men alternativet är ökade kostnader genom driftstörningar, leveransproblem och inte tillräckligt bra rening av avlopp och dricksvatten.
– Så i praktiken är det inget alternativ. En vardag utan vatten och avlopp funkar liksom inte. Det är, tillsammans med el, värme och återvinning och avfallshantering en förutsättning för att vårt samhälle ska fungera. Och det är vårt uppdrag att på ett ansvarsfullt sätt se till att möta kundernas behov, både idag och imorgon, säger Pia Brühl Hjort.

Avgiftsfakta 1 januari 2021:
Så här påverkar avgiftsjusteringarna den 1 januari 2021 en villakund räknat per månad. Bor du i en normalstor lägenhet är justeringen i kronor räknat lägre och där ingår också avgiften ofta i hyran.

  • Elnät: 2,90 kr/månad (1 % höjning)
  • Vatten och avlopp: 39,60 kr/månad (7 % höjning)
  • Avfall: 3,30 kr/månad (3 % höjning)
  • Fjärrvärme: 21,70 kr/månad (1,5 % höjning)

För mer information, kontakta:
Pia Brühl Hjort, VD Trollhättan Energi, tel 073-961 75 86

Senaste nyheterna

2025-01-23

Nyhet

Elens dag – en hyllning till våra distributionselektriker

Den 23 januari är det Elens dag,för att uppmärksamma elens roll i samhället. På Trollhättan Energi lyfts i år distributionselektrikerna fram. V...

2025-01-14

Nyhet

Bli mer energismart med Trollhättan Energis nya app

Vad drar egentligen mest el i ditt hem? Vad är din uppskattade månadskostnad från Trollhättan Energi? Och använder du mer eller mindre el än lik...

2025-01-01

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 2

Du som har tömning under vecka 2 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt...

2024-12-16

Kundinformation

Ändrad sophämtning under jul och nyår (vecka 52 och 1)

Du som har tömning under vecka 52 och vecka 1 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills ...

Jörgen Johansson står framför transformatorer.

2024-12-13

Nyhet

Transformatorer från Trollhättan Energi får nytt liv i Ukraina

När Trollhättan Energi gräver ned elledningar på landsbygden uppstår ett överskott av transformatorer som inte längre behövs lokalt. Nu har fy...

2024-11-29

Nyhet

Julbelysning invigd på NÄL – ett lysande ögonblick för patienter och personal

Igår spreds julstämning och värme utanför NÄL när Trollhättan Energi, i samarbete med Trollhättans Stad och BUS-fonden, invigde årets julbely...

Trollhättan Energi-anställt på åkermark vid köpcentrum.

2024-11-25

Pressmeddelanden

Trollhättan Energi bygger energilager – för en fortsatt utveckling av Trollhättan

Trollhättan Energi gör nu en viktig investering och bygger energilager på tre strategiska platser i det lokala elnätet i Trollhättan. Investering...

2024-11-21

Nyhet

Ny Trash Talk-podd: Om hemsortering, en cirkulär handel och samhällsbyggnadschefens liv som sopgubbe

Nu kan du lyssna på det sjätte avsnittet av vår uppmärksamma podd Trash Talk, som vi spelade in inför publik på Drottningtorget lördagen den 16...

Vindkraft Jenny Andersson

2024-11-18

Pressmeddelanden

Trollhättan Energi investerar i ny elproduktion

Nu har Trollhättan Energis styrelse beslutat att investera i ny vindkraftsproduktion i syfte att säkra egen elanvändning. Ett nytt vindkraftverk sk...

Personal på återvinningscentralen hjälper kund som lastar av sin kärra

2024-11-15

Nyhet

Trollhättan Energi bjuder på 12 besök på återvinningscentralen Håjum

På Verkmästarevägen 20 hittar du Trollhättans återvinningscentral. Det är hit du ska åka om du som privatperson vill återvinna exempelvis grov...

2024-11-08

Nyhet

Trollhättan Energis app byter namn till Återvinningsappen.

Inom kort lanserar Trollhättan Energi en ny Energiapp. Med anledning av detta byter nuvarande app namn till Återvinningsappen. och information och f...

2024-11-07

Nyhet

Mobil Återvinningscentral återvänder till Drottningtorget

Efter succépremiären i oktober är det nu dags igen. Den 16 november klockan 11.00-14.00 återvänder Trollhättan Energis initiativ för ökad åte...