Fortsatt satsning på underhåll och framtidsinvesteringar

Trollhättan Energi jobbar vidare med sin långsiktiga satsning för att utveckla avfallshantering, återvinning och infrastrukturen för el, vatten, avlopp och fjärrvärme. I enlighet med tidigare planering sker också en mindre justering av priser och avgifter från 1 januari 2021. Höjningarna motsvarar totalt knappt 70 kr/månad för en villakund.

– Vi undviker i möjligaste mån avgiftshöjningar genom att vara så kostnadseffektiva som möjligt. Men med tanke på de stora och grundläggande investeringsbehov som finns inom bland annat vatten och avlopp runt om i hela landet, så känner vi att vi har kommit en bra bit på väg. Vi vet också att kloka investeringar resulterar i bra service och trygga leveranser även i fortsättningen, understryker Trollhättan Energis VD Pia Brühl Hjort.

Fortsatt låga avgifter jämfört med andra

I praktiken stannar den sammanlagda höjningen nästa år på 1 till lite drygt 2 kronor per dag för en villakund i Trollhättans kommun, beroende på om hen är fjärrvärmekund eller inte. Och trots att investeringstakten höjts så har Trollhättan Energi fortsatt låga prisnivåer jämfört med övriga landet. Exempelvis ligger avfallsavgiften mellan 450 och 960 kronor lägre per år än i grannkommunerna.
– I senaste mätningen låg vi på plats 30 av Sveriges 290 kommuner och så vill vi att det ska fortsätta vara. Men det också viktigast att vi använder Trollhättebornas och företagens pengar på ett effektivt sätt, som bidrar till att utveckla vår stad och gör det möjligt för fler att leva och agera mer hållbart, understryker Pia Brühl Hjort.

“En förutsättning för att samhället ska fungera”

Vattenpaketet 2026, som bland annat innehåller en ny råvattenledning från Vänern, ett nytt vattenverk på Överby och utvecklad reningsprocess i Arvidstorps avloppsreningsverk, är ett konkret exempel på en långsiktigt hållbar strategi. Hela Vattenpaketet 2026 beräknas totalt kosta cirka 1,5 miljarder kronor, men alternativet är ökade kostnader genom driftstörningar, leveransproblem och inte tillräckligt bra rening av avlopp och dricksvatten.
– Så i praktiken är det inget alternativ. En vardag utan vatten och avlopp funkar liksom inte. Det är, tillsammans med el, värme och återvinning och avfallshantering en förutsättning för att vårt samhälle ska fungera. Och det är vårt uppdrag att på ett ansvarsfullt sätt se till att möta kundernas behov, både idag och imorgon, säger Pia Brühl Hjort.

Avgiftsfakta 1 januari 2021:
Så här påverkar avgiftsjusteringarna den 1 januari 2021 en villakund räknat per månad. Bor du i en normalstor lägenhet är justeringen i kronor räknat lägre och där ingår också avgiften ofta i hyran.

  • Elnät: 2,90 kr/månad (1 % höjning)
  • Vatten och avlopp: 39,60 kr/månad (7 % höjning)
  • Avfall: 3,30 kr/månad (3 % höjning)
  • Fjärrvärme: 21,70 kr/månad (1,5 % höjning)

För mer information, kontakta:
Pia Brühl Hjort, VD Trollhättan Energi, tel 073-961 75 86

Nyheten publicerad: 2020-09-28

Senaste nyheterna

Sopbilar på rad

2022-01-19

Så hanterar Trollhättan Energi corona-pandemin: ”Vi har beredskap”

Trollhättan Energi ansvarar för flera samhällsviktiga funktioner så som vatten-, el-, värmeförsörjning samt fiber och återvinning i Trollhättan med omnejd. Under hela pandemin har bolagsledningen arbetat aktivt med uppföljning och förberedelser för om läget skulle förvärras.

Man vid Trollhättan Energi

2022-01-17

Höga elpriser: “Jag förstår kundernas oro”

Just nu får vi på Trollhättan Energi många samtal från oroliga kunder när elräkningen landar och elpriset fortsatt ligger på höga nivåer. - Jag förstår kundernas oro. Elpriset är högt just nu och har varit det en tid. Har du ett rörligt elavtal är vi inne i en period där elräkningen kommer vara högre. Men över tid brukar det jämna ut sig och det rörliga elavtalet ger dig ett bra pris över tid, säger Henrik Larsson Kundservicechef på Trollhättan Energi.

Tjej håller i en router och tittar in i kameran

2022-01-14

Svar Direkt: Så startar du om din router, fiberkonverter, dator och tv

Den 1 juni 2022 tar vi på Trollhättan Energi över rollen som kommunikationsoperatör för vårt egna fibernät. Det innebär i praktiken att vi tar över den tekniska utrustningen i fibernätet och ansvaret för kontakten med de tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i vårt nät.

Glödlampor

2022-01-13

Regeringen 12/1: “Sex miljarder i elpriskompensation till hushållen”

Just nu får vi många samtal från oroliga kunder som har frågor kring sin elfaktura. I går, onsdagen den 12/1, meddelade regeringen att de avsätter drygt sex miljarder kronor till en elpriskompensation för de hushåll som drabbats av höga elpriser.

2021-12-30

Hållbara appar från Trollhättan Energi

Vi har tagit fram flera smarta appar för stora och små Trollhättebor för att göra livet lite enklare, roligare och mer hållbart. Över 170.000 personer har hittills laddat ner dem och vi fortsätter att göra dem ännu bättre. Hör gärna av dig om du har något tips!

Albert sågar en julgran

2021-12-28

När julen är över: Så återvinner du din barrande gran

Vi hoppas att du haft en fin julhelg och att granen fortfarande står grön och grann i stugan. När den så småningom börjar barra och det är dags att återvinna den, så påminner vi om att du som är villaägare kan klippa ner granen och lägga i kärlet för restavfall eller trädgårdsavfall, medan du som bor i flerfamiljshus stämmer av med din hyresvärd om smidigaste sättet att återvinna granen.

Kille i motljus på återvinningscentralen

2021-12-20

Återvinningscentralens öppettider under jul- och nyårshelgerna

Under jul- och nyårshelgerna har återvinningscentralen ändrade öppettider.

Kille i motljus på återvinningscentralen

2021-12-15

Nu kan du återvinna förpackningar på återvinningscentralen Håjum

För att minska antalet obehöriga besök och skapa förutsättningar för att leverera ett tryggt besök för sina kunder på återvinningscentralen Håjum införde Trollhättan Energi, i oktober, ett passersystem med bommar. Bomsystemet och årstidens naturligt lägre besöksantal göra att Trollhättan Energi nu kan återinföra tjänster som Pantamera Express och förpackningsåtervinning.

Kille tittar på mobilen och med ljustråd över bilden

2021-12-02

Ny tjänsteportal för Trollhättans fiberkunder

Trollhättan Energi har tidigare berättat om det utökade ansvaret för leverans av tjänster via fibernätet till sina fiberkunder. Den 1 juni 2022 tar Trollhättan Energi över den tekniska utrustningen i fibernätet och ansvaret för kontakten med de tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i nätet. Redan nu finns en ny tjänsteportal för Trollhättan Energis fiberkunder där du som nyansluten till fibernätet kan se vilka tjänsteleverantörer som levererar internet, tv och telefoni hem till dig.

2021-11-24

Svar Direkt: Därför måste du göra en flyttanmälan

Är du på gång att flytta in eller flytta ut? Då är det viktigt att du kontaktar oss och gör en så kallad flyttanmälan, så att du inte står utan el när du flyttar in. Eller att ditt elavtal tickar på, trots att du flyttat ut.

Tjej står på cykelväg bakom ett byggstaket

2021-11-19

Vi förstärker elnätet till Trollhättans elbussar

Från och med 2022/2023 ska alla stadsbussar i Trollhättan drivas av el. Trollhättan Energi arbetar just nu med att förstärka elnätet för att möjliggöra bussladdning på resecentrum, Tingvalla. Ett projekt som pågår hösten 2021 till hösten 2022.

2021-11-19

Fira Världstoalettdagen med oss – du kan få vår nya “vattenmössa”

Idag är återigen dags att hylla din toalett lite extra. Det är väldigt enkelt: Spola bara ner kiss, bajs och toalettpapper och var med och sprid budskapet. Gör du det senast tisdag 23 november, så har du chansen att få en riktigt snygg #duärvattenvärd-mössa inför vintern.