Sten Krist4ensson, marknadschef, Förrådsg 2 2024

Företagskunder ger Trollhättan Energi höga betyg

I vårens kundundersökning ger både privat- och företagskunder Trollhättan Energi höga betyg. Nöjd-kund-index (NKI) har ökat mest på företagssidan och det totala NKI:et fortsätter vara högre än branschsnittet totalt sett.

– Den satsning vi gjort på att ha en ökad och tätare dialog med våra större företagskunder har med stor sannolikhet påverkat resultatet, säger Sten Kristensson, marknadschef hos Trollhättan Energi.

Bolaget genomför en stor kundundersökning varje år, via företaget Origo. Undersökningarna ger bland annat en övergripande bild av vad Trollhättan Energis kunder tycker, vilken uppfattning som råder om bolaget och önskemål om förbättringar. Omkring 75 procent av Trollhättan Energis företagskunder uppger att de är nöjda. Motsvarande siffra för privatkunder är 72 procent. Branschsnittet för elhandel, elnät och fjärrvärme ligger på mellan 57-67 procent för både företag och privatsidan.

– Totalt sett så ligger vårt NKI högt och stabilt över tid, och det är vi ödmjuka och tacksamma för. Som lokalt energibolag har vi ett ansvar att göra det bästa vi kan. Och det tror jag att våra kunder både ser och förstår.

”Vi behöver bli bättre på att förklara vårt hållbarhetsarbete”
I undersökningen uppger ungefär två tredjedelar av de svarande att de gör aktiva val för att minska miljöpåverkan. Drygt 60 procent upplever att genom att vara kund hos Trollhättan Energi så bidrar en till ett mer hållbart samhälle.

– Vi behöver bli bättre på att förklara vårt hållbarhetsarbete, men också att ge våra kunder verktyg för att på ett enkelt sätt kunna göra hållbara val. Och här gör vi en resa. Exempelvis håller vi på att ta fram en ny app som lanseras till hösten. Med den, och med fokus på el och energifrågor, öppnar vi upp för framtidens digitala tjänster.

Fokus på att förbättra kundupplevelsen och på energifrågor
Trollhättan Energi arbetar också med att se över sina kontaktvägar med kunder, förbättra kundupplevelsen och förstå vilka möjligheter det finns för Trollhättebor, företag och verksamheter i framtidens hållbara energisystem.

– Det händer massor inom energiområdet och vi tittar bland annat på alltifrån hur vi ska öka vår elproduktion och lagra energi till att erbjuda flextjänster, effekttaxa, styrning och optimering, säger Sten Kristensson.

Här kan du läsa mer i ett utdrag ur undersökningen. 

 

Senaste nyheterna

2025-09-17

Kundinformation

”Vi tar ansvar för Trollhättan – därför justerar vi avgifterna”

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om justeringar av avgifterna för elnät, vatten och avlopp och avfallshantering från och med 1 januari 20...

Rinnande kran

2025-09-11

Kundinformation

Dags att läsa av vattenmätaren

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall har du nyligen fått ett sms...

2025-09-04

Kundinformation

Störningar i vårt fjärrvärmenät

Efter den större störningen på fjärrvärmenätet har nu alla kunder fått tillbaka sin fjärrvärme.

2025-09-02

Nyhet

Trollhättan får energieffektiv belysning – 8 000 armaturer byts till LED

Snart blir Trollhättans gator både ljusare och mer energieffektiva. Just nu pågår ett projekt där 8000 äldre gatubelysningsarmaturer byts ut til...

2025-09-01

Nyhet

Äntligen dags i Trollhättan – nu får alla villakunder Hemsortering

Den 8 september startar utrullningen av det nya insamlingssystemet med fyrfackskärl. Totalt är det cirka 10 000 kunder som kommer få två nya fyrfa...

Henrik Elfstedt Driftchef Elnät

2025-08-12

Nyhet

Sagolikt elskåp sprider glädje – och är viktigt för stadens infrastruktur

Ett elskåp i Halvorstorp har nyligen fått en kreativ make-over och blivit ett färgglatt blickfång i området. – Vi gläds åt engagemanget ?...

2025-07-14

Kundinformation

Varning för bedragare.

Vi har fått information om att det finns aktörer som kontaktar våra kunder och utger sig för att komma från Trollhättan Energi – eller arbeta ...

2025-07-01

Reportage

Så frigör Trollhättan plats för framtidens el – utan att bygga ut elnätet

I ett industriområde mitt i Trollhättan pågår ett banbrytande energiprojekt. Med smart styrning och samverkan visar Trollhättan Energi tillsamman...

Representanter från Trollhättan Energi och Enercon skriver under avtal om nytt vindkraftverk utanför Lysekil.

2025-06-30

Pressmeddelanden

Trollhättan Energi tecknar avtal för första vindkraftsprojektet

Trollhättan Energi tar nu nästa steg i sin satsning på förnybar energi. Bolagets första vindkraftsprojekt går in i etableringsfas efter att ett ...

2025-06-25

Nyhet

Stabila kundomdömen trots utmanande år

Årets varumärkesundersökning visar fortsatt starkt förtroende för Trollhättan Energi – men också att det finns områden att förbättra.

2025-06-17

Nyhet

Vi är stolta sponsorer till Trollhättan Pride

Lördagen den 28 juni går årets Pridefestival av stapeln i Trollhättan, ett evenemang som fokuserar på alla människors lika värde och rättighet...

Sopbil i solsken.

2025-06-11

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning vecka 25 (Midsommarafton)

Du som har tömning under vecka 25 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...