Elhandelskund? Ny och tydligare information på din faktura.

Nu får du som elhandelskund tydligare och mer transparent information på din faktura. Det innebär bland annat att vi som elhandelsföretag redovisar mer detaljerad fakturainformation, gör viktig information tillgänglig på vår webbplats och tillhandahåller en sammanfattning av de viktigaste avtalsvillkoren.

För dig som kund medför detta inga nya kostnader, men du kommer att märka vissa förändringar – bland annat en mer informativ faktura och utökad information på vår webbplats samt i appen och Mina Sidor.

De nya föreskrifterna (EIFS 2024:2) gäller för samtliga elhandelsföretag och trädde i kraft den1 januari 2025. Syftet är att stärka ditt skydd som elanvändare.

Det här har vi uppdaterat

Fakturan

Fakturan har uppdaterats med mer detaljerad information för att ge dig en tydligare översikt över din elkostnad och viktig information till dig som elhandelskund. På fakturan hittar du nu:

  • Information om ditt elområde
  • Specificerad elprisinformation
  • Förtydligande texter och hänvisningar till webbplats och Mina Sidor där du bland annat kan läsa mer om dina rättigheter, Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Elpriskollen och oberoende användarrådgivning.

App och Mina Sidor

För kunder som använder vår app eller Mina Sidor har vi gjort följande förbättringar.

I appen hittar du nu:

  •  Mer detaljerad information om ditt timprisavtal

På Mina Sidor har vi lagt till:

  • Översikt över din energianvändning
  • En sammanfattning av ditt avtal och dess villkor
  • Din faktiska och historiska elanvändning
  • Jämförelser med en genomsnittlig elanvändare
  • Specificerad elprisinformation.

Webbplats, trollhattanenergi.se

Vi har uppdaterat vår webbplats för att ge dig bättre stöd och tydligare information. Du hittar nu:

  • Information om dina rättigheter samt vilka myndigheter du kan vända dig till vid behov
  • Förklaring av begreppen medelspotpris och spotpris
  • Tydligare information i processen vid tecknande av avtal

Så är ditt elpris uppbyggt

Enligt de nya föreskrifterna behöver vi som elhandelsföretag specificera samtliga prisdelar i ditt elhandelsavtal. Nedan förklarar vi vad de olika begreppen på din faktura och på Mina Sidor innebär.

Fastprisavtal – inga förändringar

Rörligt elpris

Medelspotpris: Medelspotpriset är ett genomsnittligt elpris som räknas ut utan att ta hänsyn till hur mycket el som används vid olika tidpunkter. Priset baseras på Nordpools elpriser för månaden.

Rörliga kostnader: Elcertifikat, Ursprungsgaranti, Handelskostnad, Avgift till Svenska Kraftnät, Profilkostnad

Fasta påslag: 2,5 öre per kWh inklusive moms

Fast avgift: tillkommer på 45 kr/månad inklusive moms

Timprisavtal

Spotpris: Spotpris är det genomsnittliga elpris som räknats ut genom att ta hänsyn till hur mycket el en specifik kund har använt vid olika tidpunkter. Priset baseras på Nordpools elpriser för månaden.

Rörliga kostnader: Elcertifikat, Ursprungsgaranti, Handelskostnad, Avgift till Svenska Kraftnät

Fasta påslag: 2,5 öre per kWh inklusive moms

Fast avgift: tillkommer på 45 kr/månad inklusive moms

Senaste nyheterna

Sopbil i solsken.

2025-06-11

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning vecka 25 (Midsommarafton)

Du som har tömning under vecka 25 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-06-04

Nyhet

I september är det dags för nya fyrfackskärl – så går bytet till

Just nu pågår förberedelserna för fullt inför att de nya fyrfackskärlen börjar rulla ut till villakunder i september. Totalt är det cirka 22 0...

2025-06-03

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

Sopbil i solsken.

2025-05-28

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning vecka 23 (Nationaldagen)

Du som har tömning under vecka 23 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

Elnät mot himmel

2025-05-26

Nyhet

”Vi strävar efter att hålla nere elnätsavgiften”

Trollhättans kommun, där Trollhättan Energi ansvarar för elnätet, rankas som nummer 27 av Sveriges 290 kommuner med avseende på lägst elnätsav...

2025-05-23

Nyhet

Succé för nya Energiappen. – över 2 500 användare

Trollhättan Energis nya Energiapp har fått en flygande start. Redan drygt 2 500 användare har laddat ner appen – långt fler än väntat. Genom a...

Sopbil i solsken.

2025-05-21

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning vecka 22 (Kristi himmelsfärd)

Du som har tömning under vecka 22 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-05-19

Kundinformation

Varning för bedragare.

Vi har fått information om att det finns aktörer som kontaktar våra kunder och utger sig för att komma från Trollhättan Energi – eller arbeta ...

2025-05-16

Nyhet

Trash Talk-podden är tillbaka: Om myt-listor, de tre ”L:en” och mostern i Småland.

Årets första avsnitt av Trash Talk är ute nu. Ulrik, Brodden och Johanna är tillbaka och pratar om Hemsortering. Om hur vi kan minska mängden avf...

Personer i en monter med kläder och väskor

2025-05-06

Reportage

Arbetskläder från Trollhättan Energi kan få nytt liv på sommarens musikfestivaler

När Trollhättan Energi bytte utseende och fick ny logotyp uppstod en viktig fråga: Vad händer med alla gamla arbetskläder? Projektet blev starten...

2025-04-28

Nyhet

Arbetena med renovering och byte av vattenledningar i Södra Centrum fortsätter

Det låter en del, ryker rök och doftar plast. Arbetet med att renovera dricksvatten- och avloppsledningar pågår för fullt i området kring Ström...

Sopbil i solsken.

2025-04-23

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning vecka 18 (Första maj)

Du som har tömning under vecka 18 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...