Kenneth står vid sitt skrivbord med Trollhättan Energi-backdropp bakom

Digitala möten med Trollhättans elever: Vardagshjälte-konceptet har ställt om

Under normala omständigheter möter Trollhättan Energis skolkommunikatör Kenneth Wilson tusentals trollhätteelever varje år. Men trots att skolbesöken och elevernas studiebesök vid Trollhättan Energis anläggningar inte går att genomföra just nu, så lever utbildningskonceptet "Bli en vardagshjälte" vidare. Kenneth har ställt om och genomför digitala möten istället.

– Bli en vardagshjälte har flera aspekter. Dels är det ett sätt att berätta om våra verksamheter och vad vi gör, men det är självklart också ett sätt att få alla att exempelvis bli bättre på att sortera och att spola ner rätt saker i toaletten. Att ha en dialog med Trollhättans barn och ungdomar om hållbarhet är ett jättebra sätt att även sprida kunskap till övriga familjemedlemmar, säger Kenneth.

Kenneth – en vardagshjälte som ställer om
Normalt sett brukar vår skolkommunikatör Kenneth Wilson träffa tusentals Trollhätteelever varje år och prata hållbar utveckling i stort och smått. Vårt koncept ”Bli en vardagshjälte” är anpassat efter läroplanen och är ett mycket uppskattat inslag bland både lärare och elever. Under pandemin går det inte att genomföra varken skolbesök eller studiebesök vid våra anläggningar, men Kenneth ger sig inte. Han ställer om och blir digital istället. Häng med hem till hans vardagshjältestudio.

Har en vardagshjältestudio hemma

Han saknar de vanliga mötena med eleverna, men istället för att sätta allt på paus så har han skapat en egen liten vardagshjältestudio hemma i villan i Grästorp och möter klasserna digitalt istället.
– Det är klart att det är lite annorlunda och svårare att få den där direktkontakten, men jag tycker ändå att det fungerat bra och under våren nu kommer jag att möta 70-80 klasser i årskurs ett, två och fyra. Upplägget vi har för de årskurserna funkar att genomföra digitalt, berättar Kenneth, som ibland också möter högstadie- och gymnasieelever.

Träffar 80 procent av eleverna

Utbildningskonceptet ”Bli en vardagshjälte” har funnits i flera år och är anpassat till läroplanen. Kenneth träffar omkring 80 procent av eleverna i årskurs 1-4 och årskurs 6.
– Det är verkligen superkul och jag hoppas att jag så småningom får möjligheten att träffa dem även på riktigt igen. Men tills dess kör vi på digitalt och det är nog ett arbetssätt vi kommer att fortsätta använda på olika sätt även efter pandemin.

Nyheten publicerad: 2021-04-22

Senaste nyheterna

2023-03-23

Svar Direkt: Så funkar vår nya tjänsteguide Streemi för dig som är fiberkund

Just nu får vi många nyfikna frågor om vad Streemi är och hur det funkar. Därför bad vi projektledaren Camilla Olausson och vår Stadsnätschef Tom Nordal ge Svar direkt och förklara lite mer om hur du som är fiberkund hos Trollhättan Energi enkelt hittar alla smarta tjänster och teckna avtal direkt med leverantörerna. På ett och samma ställe.

Blå pratbubbla med ett

2023-03-17

Laddbox får försäljningsförbud – Trollhättan Energi följer utvecklingen

Onsdagen den 15 mars gick Elsäkerhetsverket ut med ett pressmeddelande om att laddboxen av märket Easee Home och Easee Charge belagts med försäljningsförbud efter en granskning av laddboxar till elbilar. Trollhättan Energi har pausat försäljningen och följer utvecklingen.

Barn sitter i ett tält framför huset och tittar på en surfplatta.

2023-03-09

Jämför och beställ fibertjänster direkt på streemi.se

Streemi är en guide som hjälper dig att välja din bästa lösning för bredband, telefoni, tv, trygghetslarm eller andra smarta tjänster i Trollhättan Energis öppna fibernät. Nu blir det dessutom ännu enklare att jämföra och beställa digitala tjänster direkt på streemi.se.

Kille håller i en papperspåse och tittar in i kameran. Tjej håller en påshållare med en papperspåse i.

2023-02-13

Den gyllene trippeln: Ge din avfallspåse chansen att briljera

Matavfallet är en viktig energiresurs som förädlas och blir till biogas. Nyckeln i kretsloppstänket är att papperspåsen gjord av återvunnen träflis, som till skillnad från plastpåsar kan följa med matavfallet i biogasprocessen. För att få den bästa återvinningseffekten och utnyttja påsen maximalt, finns det dessutom tre enkla gyllene regler, tipsar Charlotta Kopsch på Återvinning. 

2023-02-06

Sprängningarna snart klara: Så byggs den biologiska reningen ut i avloppsreningsverket

För att uppfylla det nya miljötillståndet måste Arvidstorps avloppsreningsverk eliminera ännu mer kväve och fosfor. Samtidigt ökas inflödeskapaciteten från 1000 liter i sekunden till 1400 liter. Nu går det omfattande arbetet med att utveckla den biologiska reningen snart in i nästa fas. Under våren ska det pågående sprängningsarbetet i bergrummet vara helt klart och då påbörjas gjutningen av de utsprängda bassängerna för det tredje biologiska reningssteget. - Det är mycket logistik och en oerhört snäv tidsram, men vi följer tidsplanen, säger Peter Albertson, avdelningschef för avloppsreningsverket.

Chatbot

2023-02-02

Trollhättan Energi fortsätter utveckla kundservicen: Premiär för egna chatboten Thea

Trollhättan Energi fortsätter att utveckla sin kundservice. Den digitala chatboten Thea finns nu tillgänglig dygnet runt för att svara på alla de vanligaste frågorna.

2023-01-26

Nytt insamlingssystem 2025: Förpackningarna hämtas hemma hos dig

Det kommer att bli ännu enklare för hushållen i Trollhättan att återvinna metall, plast, papper och glas. Trollhättan Energi har nu påbörjat omställningen till så kallad fastighetsnära insamling. - Under 2025 är vårt mål att alla villor och fritidshus ska få nya kärl med totalt åtta olika fack för allt hushållsavfall som vi sedan hämtar vid fastigheten, precis som vi gör med restavfall och matavfall idag, säger Ulrika Edh-Spranger, enhetschef avfall och återvinning.

Röd pratbubbla

2023-01-16

Varning för bedrägeri

- Se upp för personer som ringer och säger att de är från Trollhättan Energi och ber dig logga in via ditt Bank-ID. Den uppmaningen ger Trollhättan Energis kundservicechef Henrik Larsson.

Man vid Trollhättan Energi

2023-01-12

Höga elpriser: ”Vi finns här för att svara på frågor”

Det rörliga elpriset är fortsatt högt för stora delar av Sverige. Energimyndigheten och Regeringen rapporterar om att elförsörjningen i Sverige nu är ansträngd men stabil. Henrik Larsson, kundservicechef på Trollhättan Energi: - Vi finns här för att svara på våra kunders frågor.

Albert sågar isär en julgran med restavfallskärl bredvid sig.

2022-12-27

Så återvinner du din barrande julgran

Vi på Trollhättan Energi önskar en riktigt god fortsättning och hoppas att du haft en fin julhelg. Du som har en naturlig gran hemma vill vi redan nu påminna om hur den ska återvinnas när barren börjar ramla av. Bor du i villa är det smidigaste att du klipper ner den och lägger i kärlen för trädgårdsavfall eller restavfall. Bor du i lägenhet stämmer du av min din hyresvärd om återvinningen. Granarna kan självklart också lämnas vid återvinningscentralen Håjum.

Tjej står ute i snön med varseljacka och mössa, vid en väg, tittar in i kameran.

2022-12-19

Stor förbättring planeras av vatten- och avloppsnätet på Hjortmossen

I februari 2023 påbörjar Trollhättan Energi ett omfattande anläggningsarbete på Hjortmossen, där ledningsnätet för både dricksvatten, avloppsvatten och regnvatten ska uppdateras. - Det kommer att bli ganska stora störningar i området under en period, men vi gör detta för att minska risken för översvämningar, avlasta avloppsreningsverket och öka kvaliteten på dricksvattnet ytterligare, säger projektledaren Elin Govik.

Två killar står framför två olika Trollhättan Energifordon

2022-12-09

Trollhättan Energi följer Sveriges energiläge

Just nu är elförsörjningen i Sverige ansträngd, men stabil. Enligt Energimyndigheten finns det en risk för effektbrist under vinterns höglasttimmar (klockan 08.00-11.00 och 16.00-19.00) och den osäkerheten ökar markant när Oskarshamn 3 tas ur drift 9–18 december.