Olika bilder på trädgårdsavfall

I april hämtar vi ris, gräs och grenar igen: Så bokar du kärl för trädgårdsavfallet

Efter påskhelgen vecka 14 så börjar Trollhättan Energi återigen tömma 370-literskärlen för trädgårdsavfall efter vinterpausen.  - Vi ser också över möjligheten att utöka tjänsten med ambitionen att kunna hämta trädgårdsavfall året runt, säger Ulrika Edh-Spranger, chef för avfall och återvinning.

Omkring 4 000 villa- och radhusägare runt om i Trollhättans kommun abonnerar redan på ett extra trädgårdskärl, där du kan slänga grenar, kvistar och andra växtdelar som kommer från din trädgård. Det tas om hand, förvandlas till jord och blir en del av en cirkulär process.
– Trädgårdskärlet töms varannan vecka och du slipper köra det till Återvinningscentralen Håjum, påpekar Ulrika Edh-Spranger.

Ser över hämtning året runt

Tidigare år har det varit en naturlig vinterpaus för hämtningen av trädgårdsavfallet från mitten av november till början av april, men nu undersöks möjligheten att på förfrågan eller med glesare intervall vid behov erbjuda hämtning även under vintern.
– Under en så här kall och snöig vinter som vi haft i år är ju inte behovet så stort, men normalt sett så har vi ju det betydligt mildare. Tidigare har vi lagt ut hämtningen av trädgårdsavfallet på entreprenad, men från och med i år kommer vi att köra i egen regi och då vill vi också se om vi kan utöka tjänsten.

Ny hämtningsteknik förbättrar arbetsmiljön

Dessutom ska en ny typ av fordon testas.
– Det har en inbyggd lastarm som både drar fram, lyfter och tömmer trädgårdskärlet, så att vi minskar slitaget på våra renhållningsarbetare. Kärlen väger ofta runt maxgränsen 100 kilo och det blir en tung arbetsmiljö i längden, påpekar Ulrika.

Att tänka på:

Sjuk växtlighet, så som smittad Buxbom och invasiva främmande arter som till exempel Jättebalsamin och Jättebjörnloka, ska slängas väl förslutet i containern för brännbart restavfall på Återvinningscentralen Håjum.

Om du bor i villa och ännu inte abonnerar på trädgårdskärl, så är det bara att kontakta Kundservice:
Ring 020-89 90 00 eller mejla: kundservice@trollhattanenergi.se

Trädgårdskärlet rymmer 370 liter och kostar 759 kronor per år.

Senaste nyheterna

Fjärrvärme, ackumulatortank

2025-10-23

Pressmeddelanden

Ny ackumulator ska lagra mer fjärrvärme – investering i hela Trollhättans energisystem

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om att investera cirka 30 miljoner kronor i ytterligare en ny ackumulatortank vid Stallbacka värmeverk. De...

2025-10-21

Pressmeddelanden

Ny elnätsavgift med effektavgift införs för företagskunder

Vid årsskiftet inför Trollhättan Energi en ny prismodell för elnätsavgiften där effektavgift spelar en central roll. Först ut är stora och mel...

2025-10-14

Nyhet

Mobila återvinningscentralen blir permanent – efter lyckad testperiod

Efter en uppskattad testperiod står det nu klart: Den mobila återvinningscentralen blir en del av Trollhättan Energis ordinarie drift. Satsningen h...

2025-10-03

Nyhet

Avsnitt 8: Om att klättra i avfallstrappan, jättejuicepressar, 1884 och gödselsopor

Nu är Trash Talk-podden tillbaka med ett nytt avsnitt. Den här gången fullmatad med allt ifrån pågående utrullning av Hemsortering till varför ...

2025-09-29

Kundinformation

Ny information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 1 oktober 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i stäl...

2025-09-24

Nyhet

Från 1 oktober: smutsiga textilier ska slängas i restavfallet

Från och med den 1 oktober ska textilavfall sorteras i restavfall. Det är en återgång till de krav som gällde innan årsskiftet, då nuvarande so...

2025-09-22

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 40 (Utbildningsdagar för vår personal)

Du som har tömning under vecka 40 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-09-17

Kundinformation

”Vi tar ansvar för Trollhättan – därför justerar vi avgifterna”

Trollhättan Energis styrelse har beslutat om justeringar av avgifterna för elnät, vatten och avlopp och avfallshantering från och med 1 januari 20...

Rinnande kran

2025-09-11

Kundinformation

Dags att läsa av vattenmätaren

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall har du nyligen fått ett sms...

2025-09-04

Kundinformation

Störningar i vårt fjärrvärmenät

Efter den större störningen på fjärrvärmenätet har nu alla kunder fått tillbaka sin fjärrvärme.

2025-09-02

Nyhet

Trollhättan får energieffektiv belysning – 8 000 armaturer byts till LED

Snart blir Trollhättans gator både ljusare och mer energieffektiva. Just nu pågår ett projekt där 8000 äldre gatubelysningsarmaturer byts ut til...

2025-09-01

Nyhet

Äntligen dags i Trollhättan – nu får alla villakunder Hemsortering

Den 8 september startar utrullningen av det nya insamlingssystemet med fyrfackskärl. Totalt är det cirka 10 000 kunder som kommer få två nya fyrfa...