Nyheter i appen

Inloggning med BankID öppnar för fler appfunktioner

Trollhättan Energis app finns nedladdad på drygt 24 000 mobiler och läsplattor och hjälper Trollhätteborna att bland annat att komma ihåg när det är dags att ställa ut avfallskärlen. Den 1 september släpps version 5 av appen och då införs inloggning med BankID.

Nya möjligheter i uppdaterad version av appen

Införandet av BankID är första steget i det utvecklingsarbete som nu pågår för att appen ska bli ännu smidigare att använda och kunna rymma fler smarta lösningar, som underlättar för dig i vardagen. Tanken på sikt är att koppla ihop appens funktioner med delar av den information du idag enbart kommer åt via “Mina sidor”.

I den nya versionen behöver du logga in med BankID för att få påminnelser i form av pushnotiser inför din sophämtning. Sedan fyller vi på med nya funktioner och lösningar under det kommande året. En efterfrågad funktion som också kommer i denna version är att du kan se fler adresser och välja att få pushnotiser för vissa eller alla adresserna. Perfekt om du hjälper någon med att ställa ut sopkärlet inför sophämtningen.

Du som är kund kan ge fler personer tillgång till ditt konto

Det är du som står på abonnemanget för sophämtningen som nu får pushnotiser för din sophämtning. Om fler personer i hushållet vill ha pushnotis kan du ge dem tillgång till ditt konto. Du signerar och godkänner personens personnummer via ditt BankID inne i appen eller så kan du logga in på Mina sidor. Mer information om hur du går tillväga finns under Frågor och svar längre ner på sidan.

Personer som ges möjlighet att logga in på ditt konto kommer att se all din information på Mina sidor eftersom det i dagsläget endast finns en behörighetsnivå. På Mina sidor får de personerna full tillgång till bland annat betalhistorik (fakturor), användning, priser och så vidare. Lägg därför till ytterligare personer omsorgsfullt.

Du som inte är kund men ändå vill se när soporna hämtas

Be personen som är kund hos oss, alltså den person som står på abonnemanget, att lägga till ditt personnummer till sitt konto. Detta kan personen göra inne i appen eller på Mina sidor när personen loggat in med sitt BankID. När personen som är kund har lagt till ditt personnummer måste du logga in med ditt BankID igen (logga ut om du är inloggad). De adresser du har tillgång till hämtas till din enhet direkt efter BankID-inloggningen.

Så här gör du för att få tillgång till företagets adresser för sophämtning

Tillgång till företagets konto* sker via Mina sidor. Hur vi hanterar våra företagskunder och vilka som får tillgång till dess uppgifter finns att läsa under rubriken ”Företagskund” på Mina sidor. Personer som ges tillgång till ett företags konto kommer i appen enbart att se företagets avfallsabonnemang och de tömningar företaget har. På Mina sidor får de personerna full tillgång till företagets betalhistorik (fakturor), användning, priser och så vidare. Lägg därför till ytterligare personer omsorgsfullt.

Appnyheter i korthet

  • Du loggar in säkert med BankID och får på sikt tillgång till en rad nya funktioner och tjänster
  • Du som står för avfallsabonnemanget hos Trollhättan Energi kan lägga till fler användare, så de också får pushnotiser inför hämtningsdagar
  • Du kan se fler adresser och kan välja att få pushnotiser för vissa eller alla adresserna du har tillgång till
  • Efter 1 oktober kan du inte längre se och få pushnotiser inför dina hämtningsdagar utan BankID
  • De generella delarna av appen med öppettider, nyheter, driftinformation, lediga jobb och avfallsguiden kommer inte heller framöver att kräva något inlogg efter 1 oktober

Frågor och svar om den nya versionen av appen

Varför inloggning med BankID?

För att höja säkerheten och göra det enklare för dig som kund loggar du numera in med BankID. På så sätt kan du snabbt och enkelt logga in med samma säkra lösning som du redan använder på din bank, Försäkringskassan, Skatteverket eller liknande. Om du saknar BankID kan du beställa ett BankID via din bank, läs mer på din banks hemsida.

Tack vare inloggning med BankID kan vi utveckla nya funktioner i appen som förenklar för dig som kund. Nya funktioner i appen kommer redan under första delen av 2021.

Vad innebär detta för mig som kund?

– Det enda du som kund behöver göra är att logga in med BankID så kan du börja ta emot pushnotiser och se din nästa sophämtningsdag inne i appen. Passa på att ge en eventuell partner tillgång till ditt konto direkt inne i appen eller så kan du logga in på Mina sidor. När personen som är kund har lagt till ditt personnummer måste du logga in med ditt BankID igen (logga ut om du är inloggad). De adresser du har tillgång till hämtas till din enhet direkt efter BankID-inloggningen.

Jag är inte kund, vad innebär detta för mig som har en partner som är kund?

– Be din partner att lägga till ditt personnummer till sitt konto så får du tillgång till adressen nästa gång du loggar in med ditt BankID i appen.

Hur ger jag en annan person tillgång till mitt konto?

– Du kan ge annan person tillgång till ditt konto direkt inne i appen eller så kan du logga in på Mina sidor.

I appen loggar du in med ditt BankID. Gå sedan till Inställningar och under rubriken Behörighet klickar du på Lägg till behörighet*. Fyll i personnummer och signera med ditt BankID. Sedan är det klart från din sida och du kan be personen logga in i sin app med sitt BankID så har personen tillgång till din adress och kan få pushnotiser för din sophämtning.

På Mina sidor loggar du in med ditt BankID. Gå sedan till Mitt konto och under rubriken Lägg till användare* fyller du i personnummer. Klicka sedan på Lägg till användare och signera med ditt BankID så har personen tillgång till din adress och kan få pushnotiser för din sophämtning.

Personen som får tillgång till ditt konto MÅSTE logga in med sitt BankID (om personen är inloggad måste personen logga ut innan inloggning) efter du lagt till personnumret. De adresser du har tillgång till hämtas till din enhet direkt efter BankID-inloggningen.

* Personer som ges möjlighet att logga in på ditt konto kommer att se all din information på Mina sidor, i dagsläget finns det bara en behörighetsnivå. Detta innefattar bland annat betalhistorik (fakturor), användning, priser och så vidare. Lägg därför till ytterligare personer omsorgsfullt.

Jag har loggat in med BankID men ser inte min adress, varför?

– Det beror på att avfallsabonnemanget inte står på ditt personnummer. Be personen som är kund hos oss att lägga till ditt personnummer till sitt konto så får du tillgång till adressen.

Jag hjälper mina föräldrar och ställer ut deras sopkärl innan tömning. Hur får jag information om nästa hämtningsdag i den nya versionen av appen?

– Be den förälder som är kund hos oss att lägga till ditt personnummer till sitt konto. Du loggar sedan in i appen med ditt BankID. Du hittar deras adress under inställningar där du kan välja om du vill ha en pushnotis dagen innan deras soptömning.

Behöver jag logga in med BankID för att se generella delar av appen?

– Nej, du behöver inte logga in för att se generella delar såsom öppettider, nyheter, driftinformation, lediga jobb, avfallsguiden.

Hur ser jag vilken version av appen jag har?

– På appens startsida klickar du på Trollhättan Energis logotyp, sedan klickar du på Om appen. Längst ner på sidan ser du vilken appversion du har.

Tidplan

1 september

  • Version 5 av appen släpps. Användare av version 4 ombeds att uppdatera snarast.
  • Inloggning med BankID är möjlig och rekommenderad för att bland annat se nästkommande sophämtning och för att få pushnotiser.
  • Inloggning med BankID krävs inte för att se generella delar av appen (till exempel driftinformation, nyheter, lediga jobb, avfallsguiden, öppettider).

30 september

  • Detta är sista dagen du kan se din sophämtning och få pushnotiser utan att ha loggat in med BankID.

1 oktober

  • Version 4 av appen slutar att fungera, vilket innebär att appen måste vara uppdaterad till version 5 för att kunna användas.
  • Inloggning med BankID är ett krav för att du ska se din sophämtning och få pushnotiser.
  • Inloggning med BankID krävs inte för att se generella delar av appen (till exempel driftinformation, nyheter, lediga jobb, avfallsguiden, öppettider).
 
Trollhättan Energi