Trollhättans elbilssatsning växer

2017-10-26

Andreas Perblad, mättekniker på Trollhättan Energi, laddar en av sina två elbilar. Fotograf: Andreas Olsson, AO foto

Allt fler inser fördelarna med att äga en elbil och i samma takt växer tillgängligheten. Just nu pågår en satsning i Trollhättan för att upprätta 100 publika laddplatser, varav ca 80 kommer att stå redo före årsskiftet.

Ljus framtid för elbilen

Trots att elbilen och olika laddhybridbilar funnits på marknaden i flera år är det egentligen först nu som fler och fler ser möjligheten i att faktiskt satsa på ett mer miljövänligt sätt att köra. Utvecklingen går snabbt och experterna förutspår att 44 procent av nybilsförsäljningen kommer bestå av elbilar år 2030. Kanske går det till och med snabbare än så. En förutsättning för att få fler att köpa och köra elbil är att det finns möjligheter att ladda bilen.

– Vi vill hjälpa Trollhätteborna att leva så hållbart som möjligt och då är en fungerande laddinfrastruktur för elbilar en viktig förutsättning, säger Jonas Bergqvist försäljningschef på Trollhättan Energi. Därför planerar vi för cirka 100 publika laddplatser i Trollhättan, där ca 80 platser kommer vara klara innan årsskiftet 2017/2018.

Räckvidden är en stor fråga

De publika laddplatserna är även viktiga för alla som besöker Trollhättan. Finns det för få platser att ladda sin elbil på kan oron att inte ta sig hem vara ett hinder. Och trots att utvecklingen vad gäller bilarnas batteri gått framåt är det fortfarande räckvidden som är den vanligaste farhågan. Detta kan Andreas Perblad, mättekniker på Trollhättan Energi och ägare till två elbilar, vittna om:

– När folk ser att jag kör elbil frågar nästan alla "hur långt går den", säger Andreas.

Och med ca 3,5 mil till jobbet och två barn som ska skjutsas till skola, kompisar och olika aktiviteter är det lätt att tro att oron att bli stående vid vägrenen med ett tomt bilbatteri är stor, men räckviddsångest är ingenting som har drabbat Andreas och hans familj.

– Oftast laddas bilen fullt hemma över natten och på laddplatsen på jobbet under dagen, säger Andreas, så vardagskörningen flyter på utan problem. När vi ska åka längre sträckor, som till fjällen på vintern, får vi planera in ett stopp på vägen. Vintertid går bilen ca 30 mil på en laddning och då passar vi alltid på att ladda bilen i Karlstad när vi ändå ska äta lunch. Vi behöver kanske ladda bilen i 40 minuter för att få fullt batteri igen, men det tar ofta längre tid för oss att äta och bli klara än vad det tar för bilen att ladda färdigt.

Miljöaspekten är viktigast

För Andreas var miljöaspekten den viktigaste när de stod inför valet att köpa en ny bil.

– Det kändes inte alls bra att åka runt i en fossilbil och släppa ut avgaser i luften, säger Andreas. Framför allt inte lokalt i Trollhättan. Och trots att det handlade om mycket pengar valde vi att prioritera detta och satsade på en bra elbil.

För visst är det så att det fortfarande kostar mer att köpa en elbil än en bensin/dieseldriven bil även om denna utveckling också går åt rätt håll. Däremot sparar du in pengar på både bränsle och service. Och miljön är den riktiga vinnaren.


 Här byggs det laddplatser i Trollhättan:

  • 10 platser på Överby
  • 10 platser på Resecentrums baksida
  • 20 platser på Älvhögsborg
  • 8 platser på Slättbergsbanan
  • 20 platser på Högskolan Väst (10 av platserna byggs i samarbete med Kraftstaden fastigheter, Högskolan Väst och Trollhättan Stad)
  • 10 platser på Resecentrums framsida
  • 2 platser Upphärad bygdegård

3 platser finns redan på snabbladdstation, Överby. Här kan du ladda ca 80 procent av batteriet på ca 25 minuter. För att hitta laddplatser runt om i världen, och i Trollhättan, kan du använda dig av sidan uppladdning.nu. Där går det också att sortera på vilken typ av laddare du är ute efter.

Change language

Vi använder oss av Google Translate