2019-07-01

Vattenkiosken säkrar tillgången på vatten vid torka och leveransavbrott

Om det skulle bli problem med den egna brunnen eller bli avbrott på ordinarie vattenleveranser, så finns nu möjligheten att hämta dricksvatten i egna dunkar vid Trollhättan Energis Vattenkiosk på Larmvägen 3. Här kan även exempelvis lantbrukare och räddningstjänst köpa större volymer vatten.

– Det här är en extratjänst som vi haft ett par år för att verkligen säkra vattentillgången för olika verksamheter och samhällstjänster. Det nya nu är att vi installerat en separat kran där även privatpersoner vid akut behov kostnadsfritt kan fylla på dricksvatten, berättar VA-ingenjören Camilla Björklund.

Kubikmeteravgift för tekniskt vatten
Dricksvattnet till hushållet således inget, medan en avgift (19.62 kr/kubikmeter exkl moms) nu införs den 1 juli på så kallat tekniskt vatten som används i större mängder.
– Det kan vara lantbrukare som behöver ha tillgång till vatten vid torka, eller vatten till kommunens arbetsmaskiner för att sopa gator. Även räddningstjänsten fyller ibland sina vattentankar här. I andra kommuner där liknande vattenkiosker finns tar man redan ut avgift för det, men vi har inte gjort det tidigare, påpekar Camilla Björklund.

Ansök om nyckel
För att kunna fylla på så kallat tekniskt vatten behövs från och med 1 juli en speciell nyckel, men det behövs alltså inte för privatpersoner som behöver dricksvatten till hushållet.
– Det står tydligt skyltat på kiosken hur det fungerar. Nyckeln får man av oss genom att fylla i en blankett och vi har informerat alla befintliga kunder om detta, berättar Camilla Björklund.

Fakturering av tekniskt vatten sker till registrerad faktureringsadress. För att kunna hämta tekniskt vatten behöver du, av hygieniska skäl, en egen slang med brandkoppling 63.

Vill du ansöka om nyckel till Vattenkiosken? Blanketten hittar du här och skicka tillbaka den till Trollhättan Energi AB, Box 933, 461 29 Trollhättan eller mejla den tilkundservice@trollhattanenergi.se

 
Trollhättan Energi