Vår app i en telefon
2020-08-31

Inloggning med BankID öppnar för fler appfunktioner

Trollhättan Energis app finns nedladdad på drygt 24 000 mobiler och läsplattor och hjälper Trollhätteborna att bland annat att komma ihåg när det är dags att ställa ut avfallskärlen. Med premiär den 1 september införs nu inloggning med BankID.
- BankID gör det säkrare för kunden och öppnar upp för många nya servicefunktioner framöver, säger Kenneth Wilson, som ansvarar för apputvecklingen.
Vill du ha fortsatta påminnelser med information om hämtningsdagar måste du logga in med BankID senast 1 oktober.

Införandet av BankID är första steget i det utvecklingsarbete som nu pågår för att appen ska bli ännu smidigare att använda och kunna rymma fler smarta lösningar, som underlättar för dig i vardagen. Tanken på sikt är att koppla ihop appens funktioner med delar av den information du idag enbart kommer åt via “Mina sidor”.
– Enda skillnaden nu från 1 september är att du behöver logga in med BankID för att få påminnelser i form av pushnotiser inför din sophämtning. Sedan fyller vi på med nya funktioner och lösningar under det kommande året, påpekar Kenneth Wilson.

Logga in senast 1 oktober

Fram till 1 oktober kan du fortsatt se dina hämtningsdagar, även utan inlogg med BankID. Sedan fullföljs övergången och den nuvarande appversionen stängs.
– Så alla som ännu inte skaffat BankID har nu en hel månad på sig att göra det genom att kontakta sin bank, förklarar Kenneth.

De generella delarna av appen som öppettider, nyheter, driftinformation, lediga jobb och avfallsguiden kommer dock inte att kräva någon inloggning i den uppdaterade versionen efter 1 oktober, utan kan ses ändå. Precis som nu.
Du som redan har Bank ID behöver bara logga in med det nästa gång du använder appen, så är allt klart för nya funktioner framöver.
– Genom att införa BankID kan vi så småningom bland annat erbjuda fakturainformation och statistik för din energianvändning direkt i mobilen eller läsplattan.

Enkelt att lägga till användare

Är ni flera i hushållet som vill ha tillgång till pushnotiser för sophämtningen, så är det den som formellt står för själva avfallsabonnemanget hos Trollhättan Energi som behöver “släppa in” övriga familjemedlemmar efter införandet av BankID.
– Den som står som abonnent får uppmaningen i appen att lägga till fler användare om så önskas. Det kan även göras inne på “Mina sidor” och är snabbt gjort, men kan i första skedet självklart upplevas lite krångligt jämfört med hur det funkar nu då man inte behöver logga in alls, säger Kenneth Wilson.

Lättare att hjälpa vänner och anhöriga

En fördel som tillkommer redan 1 september är att man tack vare BankID kan se flera adresser som man har tillgång till.
– Du kanske ska hjälpa en semestrande granne eller dina äldre föräldrar med att ställa ut avfallskärlen. Då kan de enkelt lägga till ditt personnummer i appen, så får du information om deras hämtningsdagar också.

Fler funderingar och frågor? Här får du svaren!

Appnyheter den 1 september 2020

  • Du loggar in säkert med BankID och får på sikt tillgång till en rad nya funktioner och tjänster
  • Du som står för avfallsabonnemanget hos Trollhättan Energi kan lägga till fler användare, så de också får pushnotiser inför hämtningsdagar
  • Du kan tillfälligt styra påminnelser om sophämtning till en granne eller anhörig om du är bortrest, eller vice versa
  • Du kan se fler adresser och kan välja att få pushnotiser för vissa eller alla adresserna du har tillgång till
  • Efter 1 oktober kan du inte längre se och få pushnotiser inför dina hämtningsdagar utan BankID
  • De generella delarna av appen med öppettider, nyheter, driftinformation, lediga jobb och avfallsguiden kommer inte heller framöver att kräva något inlogg efter 1 oktober
 
Trollhättan Energi