Skog lysande tråd

Information till dig som är fiberkund – övergången är klar

2022-06-16
Under våren har Trollhättan Energi arbetat löpande med att ta över ansvaret för den tekniska utrustningen i Trollhättan Energis öppna fibernät och kontakten med alla leverantörer som levererar tjänster i nätet. Övergången för alla 10 000 fiberkunder är nu klar.

Flytten av den tekniska utrustningen har skett successivt från januari – maj 2022. Nu är alltså alla 10 000 fiberkunder överflyttade till Trollhättan Energis utrustning i de 40 fibernoder som finns runt om i Trollhättan. För de alla flesta kunderna har överflytten inte märkts av alls förutom eventuellt kortare avbrott i fiberleveransen, medan andra har upplevt längre avbrott och problem med att exempelvis WiFi inte fungerar som det ska.

– Vi kunde tidigt konstatera att problemet då verkade ligga i den tekniska utrustningen som tjänsteleverantörerna levererat (routrar, TV-boxar, telefoniboxar) och har löpande felsökt tillsammans med tjänsteleverantörerna för att lösa problemet, meddelar Tom Nordal Stadsnätschef på Trollhättan Energi.

Trollhättan Energi fortsätter arbetet med att felsöka tillsammans med tjänsteleverantörerna i de fall där det inte fungerar fullt ut, vilket i sin tur kan orsaka störningar i leveransen, något man försöker minimera så gott det går. Detta berör ett fåtal kunder i dagsläget.

Om du upplever problem med dina tjänster i fibernätet ska du i första hand kontakta din tjänsteleverantör. Du kan också göra en fabriksåterställning av din router, om du inte redan gjort det.

Här kan du som nyansluten fiberkund se vilka tjänsteleverantörer som levererar internet, tv och telefoni hem till dig

Har du tjänster från Telia kan du uppleva problem med TV och/eller telefoni efter att du blivit överflyttad till Trollhättan Energi som kommunikationsoperatör. Vid problem med TV´n rekommenderar Telia att du gör en fabriksåterställning av din router

Vanliga frågor och svar

Senast granskad: 2022-06-16