Skog lysande tråd

Information om kommande förändringar till dig som är fiberkund

Vi vill börja med att säga: du som är fiberkund hos oss kommer förhoppningsvis inte märka något alls.

Från den 1 juni 2022 tar vi ett utökat ansvar för leveransen av tjänster via fibernätet till dig. Det innebär att Trollhättan Energi tar över ansvaret för teknisk utrustning i fibernätet och för kontakten med de leverantörer som erbjuder tjänster i nätet.

Efter några års intensiv fiberutbyggnad i hela kommunen tar vi nästa steg för att skapa förutsättningar för framtidens digitala utveckling. Vi vill stärka utbudet av tjänster – för att du som kund ska få ut det mesta och bästa av ditt uppkopplade liv. Men där är vi inte riktigt ännu. Just nu arbetar vi för fullt med att dina tjänster inte ska komma att beröras alls vid övertagandet utan att du ska kunna, om du vill, behålla nuvarande tjänsteleverantör.

Med vår utrustning säkerställer vi att du som fiberkund får tillgång till alla tjänsteleverantörer som vill leverera sina tjänster i vårt öppna stadsnät. Om någon annan fiberleverantör sätter upp utrustning i din fastighet, finns det en risk att du inte får tillgång till samma utbud

Nätavgiften är densamma även för 2022 och förändras inte och du behåller din utrustning.

Det utökade ansvaret och övertagandet av teknisk utrustning kommer att ske succesivt, mellan februari – maj 2022. Under den perioden kan det bli mindre störningar i fibernätet. Om det sker aviserar vi dig via sms och vår hemsida i så god tid vi kan. Läs mer om vår sms-tjänst här

Denna sida uppdateras löpande.

Vanliga frågor och svar

Senast granskad: 2021-10-06